Idag pratar Göran Adlén om kreativitet i sin nya blogg på entreprenor24.se
Han säger att företag ska börja ta kreativitet på allvar och inte bara utnyttja en engångsaktivitet som en kick-off till att samla in nya idéer. Det håller jag med om. Ett långsiktigt, kreativt förhållningssätt är bättre än en enskild aktivitet. Men en enskild aktivitet behöver inte vara ”onödig”.
Kick-off-fenomenet Göran beskriver i sin blogg är samma logik som bakom tendensen att genomföra en medarbetarundersökningar men inte göra något åt resultaten. I vissa fall är det fråga om ledare som gör det för att de tror/tänker att man ”måste”, utan avsikt att faktiskt lyssna.
Men i många fall tror jag att det handlar om en god vilja att faktiskt göra något annat, något bättre – och den viljan måste man ta på allvar. Om ledarna sedan saknar kunskap, resurser eller andra förutsättningar för att göra något av resultaten, så är det såklart inte bra. Men det är orättvist att skälla på någon om de velat väl.
Bättre göra något än inget
Så att som Göran påstå att man ska sluta med ”låtsaskreativa övningar” blir en sanning med modifikation. Det måste vara bättre att genomföra en tillfälligt aktivitet, än att inte göra det alls? Någonstans måste resan få börja – och jag tror tyvärr inte att det mest gynnsamma sättet att få ledare och medarbetare att påbörja arbetet med att skapa ett kreativt förhållningssätt på företaget, är att raljera över utformningen av kick-offer eller påstå att enskilda aktiviteter är meningslösa.
Det är dessutom, som jag ser det, en smula aningslöst att påstå att de inte har någon effekt. För om kick-off-kreativitetsövningen är bra utformad, anpassad till den verklighet deltagarna lever i och leds av skickliga handledare, kan det resultera i flera bra saker.
I tankefrön hos enskilda individer, eller en grupp. I att de lär sig lite om kreativ metod och kanske väljer att tillämpa det själva – i ett projekt eller i andra sammanhang. Eller i glädje och skratt.
Startskott för förändring
Men det kanske är ur de upplevelserna utrymmet för förändring skapas. Om ledarna vill väl och ser nyttan med att låta alla bidra och komma med idéer, så kan kanske kick-offen bli startskottet för den utveckling av företagets arbetssätt som Göran faktiskt efterfrågar. En poäng jag som sagt delar:
”Kreativitet måste vara en naturlig del i alla företags verksamhet och det måste skapas förutsättningar för att anställda under hela året, när som helst ska kunna komma med idéer. Det måste finnas utrymme för kreativitet i vardagen. Det går inte att bli kreativ på kommando en gång om året. Det skapas inga stora idéer i små opersonliga grupprum.”
Gör det på riktigt
Jag håller med om att ”kreativitet på kommando” är en omöjlighet. Jag tror också att miljön är viktig, men framförallt – att deltagarna faktiskt tror att insatsen kan få göra skillnad. Jag vet att det genomförs en mängd tveksamma aktiviteter på kick-offer och andra träffar.
Men om vi håller oss till ämnet här – rätt utfört, med en god vilja från ledningen att faktiskt lyssna, så tror jag inte att det är en bortkastad aktivitet.
Men om de förutsättningarna inte finns, kan man lika gärna ha en pilkastartävling. Det kan vara trevligt, men kommer inte att medföra någon förändring eller utveckling av vare sig ledare, medarbetare eller företaget.
Comments are closed.