Tillsammans med 12 andra talare har jag fått möjlighet att dela med mig av mina tankar kring kommunikation i en bok som kommer ut i mars! Boken ger en bred, spretig och härlig bild av ämnet. Det handlar om sälj, internkommunikation, kommunikation när du inte vill kommunicera – och 8 kapitel till. Du kan köpa boken av mig eller någon av de andra 12 talarna och medförfattarna.
Vad mitt kapitel handlar om? Du kan läsa introt här…
Digital interaktivitet
– en kommunikationsmetod för lärande och dialog i stora möten
Communico: göra gemensamt; kommunikation är en handling. En handling som gör upplevelser, tankar och åsikter gemensamma. Som gör att något enskilt eller något som delas av få, blir något som delas av många. För mig som kunskapssociolog och beteendevetare är det den viktigaste aspekten av det här stora, magiska och spretiga fenomenet;
kommunikation är en handling som åstadkommer något gemensamt.
Inom kunskapssociologin pratar vi om att lärande och kunskap uppstår genom interaktion mellan människor – vi ger beteenden, ord och situationer dess betydelse genom att stämma av dem med varandra. Ett barn frågar: ”Är det här en boll?” och vi nickar och säger ja. På samma sätt skapar vi lärande och kunskaper som vuxna, i arbetslivet, när vi pratar med varandra. I fikarummet och när vi arbetar tillsammans – men hur är det på våra möten? Mer specifikt våra stora möten – konferenser, kickoffer, events? Vilken typ av interaktion sker där? Vilken typ av lärande? Min erfarenhet, både som deltagare eller om jag ser tillbaka på mina tidigare år som moderator eller workshopledare, är att vi inte utnyttjar potentialen i stora möten tillräckligt väl.
Idag har vi en gyllene möjlighet att använda nya strategier och metoder för att skapa möten som gör skillnad, både för avsändare och deltagare. Som skapar lärande, insikter, engagemang och tillit. Som skapar data vi kan analysera och som ger oss värden som förlängd och fördjupad dialog.
Den tekniska utvecklingen har medfört att det idag finns lättillgängliga digitala workshopverktyg med avancerade funktioner som möjliggör nya sätt att samarbeta i stora möten. Digital interaktivitet är interaktion i realtid – live – precis som ett vanligt samtal. Med hundratals – tusentals – personer samtidigt. De tekniska lösningarna i sig – att till exempel rösta, kommentera eller prioritera med mobiltelefon eller surfplatta och redovisa resultaten i realtid – är redskapen som ska uppfylla de strategiska målen.
Det här kapitlet handlar inte om tekniken – det handlar om metoder och strategier för kommunikation – en handling som åstadkommer något gemensamt.
Comments are closed.