Att prata med varandra – igen och igen – är lönsamt om man förstår varför man ska göra det och vad man ska prata om. Då kan det både spara tid och skapa effektiva team och inte minst behålla energin och känslan av nystart som ett nytt år innebär. För så är det för mig iallafall – dagarna efter nyår är bland de bästa på året.
Budget och verksamhetsplanering är gjord och planerna för 2013 är satta. Kanske har ni haft tid att utvärdera och reflektera över det gångna året och hittat nya, smarta, roliga sätt att jobba på och är sugna på att dra igång igen. Men hur ska vi behålla den lusten, den här nu-kör-vi-känslan? Det finns såklart många sätt att försöka lösa det på, men jag tänkte bjuda på ett tips:
Ta er tid att prata med varandra – en gång till. Om vad ni ska göra, hur ni ska göra det och – faktiskt – varför. Och fortsätt göra det flera gånger under året. Igen, och igen, och igen. Och igen. Lyssna på varandra och orka ändra er, när det behövs. Det är väl investerad tid av främst två skäl:
– för att samma tolkning av samma situation ger synkade handlingsstrategier
– för att det skapar förutsättningar för att bli ett effektivt team
Vi gör det vi tycker är smartast…
När vi väljer hur vi ska agera i en viss situation, utgår vi ifrån information vi har och hur vi tolkar den informationen. Tolkningen baseras på erfarenhet och kunskap – men också på den kontext (sammanhang eller miljö) vi befinner oss i. Olika kontexter innebär olika tolkningar av samma information.
…men vi tar olika saker för givna.
Informationen vi har – vad vi vet eller kan – kan också ha lite olika egenskaper, eftersom individuella förutsättningar och inhämtningsmetoder ser lite olika ut. Förenklat kan man beskriva det såhär:
Om vi ska lära oss något helt nytt, ställer vi alla frågor vi kan komma på för att förstå så mycket som möjligt. Inget eller väldigt lite, tas för givet.
När vi tror att vi vet/kan något, så ställer vi frågor mest för att få bekräftelse på att vi förstått rätt och för att möjligen lära oss något nytt. Vissa saker tas för givet.
När vi vet att vi vet/kan något, slutar vi i princip att fråga och utgår ifrån att vi har rätt. Väldigt mycket tas för givet.
Vi skapar olika bilder av samma situation…
Vi tar alltså olika saker för givna, beroende på hur mycket vi vet. Dessutom tolkar vi information baserat på våra egna – individuella – erfarenheter och hur vi upplever en kontext. Så det är lätt att förstå hur det kommer sig att vi inte alltid har samma bild av en situation – samma bild av vad vi ska göra, hur vi ska göra det och – faktiskt – varför.
…och hur vi upplever en situation påverkar vad vi gör.
Hur vi upplever (tolkar) en situation påverkar också hur vi handlar i den situationen. Detta kallas för Thomas-teoremet, som lyder:
”Om en situation upplevs som verklig, blir den verklig till sina konsekvenser”.
Exempelvis måste man inte vara hotad för att bli rädd och välja att fly, det räcker med att man upplever att man är hotad. Och besluten man tar – och sättet vi tolkar information på – påverkas av upplevelsen att vara hotad, i det här exemplet. Det här gäller för alla våra handlingar – inte bara vid exempelvis hot eller fara, utan i alla vardagliga situationer.
Ofta är vi flera som ska samarbeta för att nå våra mål. Därför är det klokt att prata med varandra, på riktigt och ofta. Lyssna. Så att de olika upplevelserna – tolkningarna – av situationen kan synkas och handlingsstrategierna kan harmoniera bättre.
Att prata om rätt saker skapar effektiva team…
Susan Wheelan är den för tillfället hetaste teamutvecklings-teoretikern. Wheelan menar att det är avgörande att man lägger tid på att prata om vad som ska göras, hur det ska göras, på vilket sätt arbetet skall utföras – men också vilka normer och värderingar som ska gälla inom teamet och för uppgiften för att ett team ska bli effektivt och producera på topp. De här samtalen kanske kan kännas lite jobbiga att ta ibland – men var lyhörda, stötta varandra och hjälp till att skapa ett bra samtalsklimat så blir det givande istället. Ta hjälp om det behövs – det finns många duktiga samtals- och processledare – och var noggrann i ditt val. På den sista punkten är Wheelan mycket bestämd.
Att vara överens om de sakerna är också en förutsättning – av flera andra, såklart – för att gruppen ska kunna utvecklas mot att bli ett team. (Wheelan gör skillnad på arbetsgrupper och team – förenklat är ett team en effektiv och funktionell grupp).
så prata med varandra – igen.
Ta ett snack om det där nya, härliga igen – och igen, och igen, och igen. För om ni pratar om rätt saker, så kan ni undvika att lägga tid och energi på dubbelarbete och på att reda upp missförstånd. Ger er själva chansen att lyckas. Så att känslan av det nya året, med nya mål, får en chans att stanna kvar lite längre.
Comments are closed.