Så här års är det många som planerar kickoffer och uppstartsaktiviteter. Jag tänkte därför bjuda på några tips – så att ni kan få ut det ni vill av det. Tipsen finner du i slutet av texten.
Men först några sanningens ord om trivselaktiviteter. Har de verkligen ger någon effekt på hur ni arbetar tillsammans? För att göra det väldigt enkelt kan man sammanfatta det så här:
Nej. Trevliga aktiviteter är trevliga men har väldigt liten, eller ingen, effekt på hur ni arbetar ihop. Om ni vill se en effekt på hur ni arbetar tillsammans – låt aktiviteten handla om just hur ni samverkar, vad ni gör, varför och vad ni kan/vill/ska göra.
Yxkastning gör er inte produktiva
Korvgrillning, yxkastning och cowboyhattar gör er inte mer produktiva. Det kan förvisso vara trevliga aktiviteter – men det är inte säkert att det varken medför ökad sammanhållning eller trivsel. Vi människor är olika personlighetstyper, som har olika behov och tycker att olika saker är roliga, viktiga och jobbiga. I vissa fall kan därför ”roliga” aktiviteter till och med skapa större avstånd mellan olika individer och grupperingar bland deltagarna.
Bra relationer – på jobbet – räcker
Det finns inget vetenskapligt stöd för att trivselaktiviteter har någon effekt på samarbete, kommunikation och produktivitet. Det finns heller inget samband mellan gott samarbete och att kollegor är vänner vid sidan om jobbet.
Goda relationer är viktiga, men i arbetssammanhang räcker det med att relationerna fungerar just på jobbet. Att ställa krav på att medarbetare ska ha annat än professionella relationer till sina kollegor, är sannolikt direkt destruktivt – så länge det inte varit ett krav i anställningsförfarandet, eller kollegans uttalade önskan att bli en del av just er sociala gemenskap. Annars måste vi få frihet att välja våra vänner, helt enkelt.
Femkampen…
De flesta kan med ganska liten ansträngning peka ut vem på företaget som är mest förtjust i att tävla – och vem som är minst förtjust i det. Mellan dessa ytterligheter finns alla andra, som är mer eller mindre förtjusta i det.
Många har säkert varit med när någon ska pricka en ballong med ett blåsrör, missar konstant och det märks att de tycker att hela situationen är jobbig. Sannolikt driver tävlingsivraren (se ovan) på i det läget och försöker peppa sin kollega med diverse glada tillrop – gärna med värdeladdade uttryck som ”ställ upp för laget, bit ihop” etc. Blåsaren blir sällan gladare eller mer bekväm av det. Resten av gruppen står vid sidan om och ler överseende utan att ta ställning till konflikten som utspelas framför dem – ska blåsaren få slippa, eller ska hen tvingas att fortsätta?
Hand upp, den som tror att det är ett bra sätt att få ihop en grupp.
Reflektion – om vad?
En lagtävling, t.ex. femkamp, skulle möjligen kunna ge ett lärande – om den efterföljs av någon form av reflektion om hur vi påverkas av konkurrenssituationer. Hur vår perception förändras, vilka känslor det kan väcka och hur dessa känslor påverkar olika individers förmåga att kommunicera och fatta beslut, till exempel.
Men min fråga blir – varför lägga tid på att prata om hur man fungerar när man kastar yxa/blåser pil/valfri femkampsaktivitet i lag, istället för att lägga samma tid på att reflektera över hur ni faktiskt gör – och vill göra – i vardagen, på jobbet? Och om en grupp inte är mogen för det samtalet – är verkligen en tävling rätt sak att utsätta dem för?
Sammanfattningsvis – eftersom alla inte är likadana fungerar inte samma aktiviteter för alla. Respektera att olika individer har olika behov, så skapar ni bättre förutsättningar för att kickoffen faktiskt blir en värdefull aktivitet, som kan bidra till en utveckling av ert företag.
Här kommer några tips på hur ni kan jobba för att lyckas med kick-offen.
Tips: Ge alla möjlighet att påverka innehållet – bestäm inte hela programmet för kickoffen på ledningsgrupps- eller kickoffkommittémötet. Fråga medarbetarna vad de vill ta upp och ha en transparent process i beslutsfattandet.
Tips: Prata om riktiga saker – För att bli som mest produktiva behöver vi ha förståelse för den egna rollen, det sammanhang rollen finns i, möjligheten att kunna påverka det egna arbetet och ett ägandeskap för resultatet. Så sätt av tid för att t.ex. ta fram en åtgärdslista på hur ni ska skapa de förutsättningarna för att komma framåt, eller fatta gemensamma beslut om vad som ska prioriteras i specifika projekt.
Tips: Välj rätt metod 1 – Grupparbeten är i regel bra. Men se till att välja en metodik som ger alla möjlighet att komma till tals och nyttja sina kvaliteter. Börja t.ex. varje gruppövning med två minuters tyst, individuellt arbete. Låt därefter gruppdiskussioner eller liknande ta vid. Låt folk välja vilka områden de tycker är viktigast – det är ok att alla inte älskar allt.
Tips: Välj rätt metod 2 – Respektera att människor är olika. Några är idésprutor, andra är analytiker, ytterligare några är ”doers”. De kommer att tycka att olika saker är viktiga att prata om. Säkerställ att alla grupperna får tid att prata om ”sitt” område – avsätt 20 min bara för analys t.ex. Under den tiden får man inte komma med nya idéer och så vidare.
Tips: Låt alla välja sin egen trivselaktivitet – Organisera inte en tävling för alla. Gör gärna något som är trevligt och roligt på kvällen. Se till att man kan kasta yxa, dricka ett glas vin eller vila i solen. Låt dem som vill tävla tävla, dem som vill titta på solnedgången göra det, de som vill vila för att de blir trötta av att umgås med andra hela dagen göra det. Respektera medarbetarnas förmåga att göra kloka val för sig själva.
Och – glöm inte bort att ha roligt! Det är såklart jätteviktigt.
Comments are closed.